גישור משפחתי וגישור למשפחה – הנקודות החשובות

גישור הפך להיות פתרון מוכר ומועדף ליישוב סכסוכים, כאשר הצדים בסכסוך, מסתייעים בגורם נייטרלי אשר מגשר ביניהם ומאפשר להם להגיע לפתרון שיהיה מקובל על הצדדים ולשביעות רצונם המלאה. לכל אורך הגישור, הצדדים חופשיים לגבי החלטותיהם והבעת דעתם תוך הבנת זכויותיהם. למעשה ישנו גם הליך הנקרא גישור משפחתי וגישור למשפחה. ההליך למעשה מאפשר תקשורת פתוחה בין בני הזוג ובעזרת המגשר, ניתן יהיה להגיע להסכמות, אשר בסוף, מגיעים להעלאת ההסכמות על כתב אשר הופך למעשה להסכם גירושין שיש להחתים בביהמ"ש לענייני משפחה או בביה"ד הרבני.

אם נגדיר זאת כך, בדיני משפחה, הסכסוכים המשפחתיים נוגעים יותר לפירוק התא המשפחתי כמו למשל גירושין, אשר שמלווים בדיונים ממושכים בבית המשפט, כאשר הדיונים המשפטיים הללו, עולים כסף רב, מטען רגשי שלילי אשר מכביד בסופו של דבר על ההליך. זו הסיבה שלפנייה של הליך כגון גישור משפחתי וגישור למשפחה, רק יסייע מכל הבחינות לשני הצדדים המעורבים בסכסוך המשפחתי. יש לציין, כי בסכסוך הקשור לדיני משפחה, קיים תפקיד מיוחד חוץ מהמחלוקות הקשורות אל התחומים הכלכליים או הרכוש. בסכסוך משפחתי ישנם רגשות עזים  וזו הסיבה כי הוא הרבה יותר מורכב משאר הסכסוכים כגון: סכסוכים עסקיים, סכסוכי עבודה וכדומה.

מה הנושאים שיש ללבן בהליך גישור משפחתי וגישור למשפחה?

לרוב, הליך של גישור משפחתי וגישור למשפחה, מסדיר את המחלוקות בין זוגות שעומדים בפני פירוק התא המשפחתי, אבל ישנם הליכי גישור בתחומי המשפחה שגם הם קשורים להליך הגישור המשפחתי כמו לדוגמא: סכסוכי ירושה, כאשר הם לרוב קורים בין משפחתו של המצווה אשר הותיר אחרי לכתו צוואה וחולקים את הירושה, כאשר ישנן טענות של מרמה בקבלת הצוואה ואמצעים לא הוגנים שהשפיעו על עריכת הצוואה, כאשר המצווה היה עוד בין החיים. הליך גישור זה, מאפשר לצדדים לשתף פעולה ולהגיע להסכמות רחבות, בכדי לשמור על היציבות של המשפחה.

ישנם מקרים נוספים שמשפחות פונות להליך של גישור משפחתי וגישור למשפחה, כמו למשל כאשר מדובר בסכסוך שקרה בעסק משפחתי, מחלוקת בין יורשים, סכסוך בין אחים, הליך גירושין, משמורת ילדים, משא ומתן לפני  שלום בית, הסכם גירושין או הסכם ממון לפני מגורים משותפים, או לפני נישואין. אם מדובר בזוג שמעוניין להתגרש, הגישור יתמקד לפי ברצון של הצדדים, אם בשיקום הנישואין, או בגירושין כאשר בני הזוג, מעוניינים לבצע את ההליך מחוץ לכותלי ביהמ"ש, אשר לא תמיד בבתי המשפט, ניתן יהיה  למצוא צדק עם הצדדים, או שצד אחד יהיה מנצח והשני יצא מקופח מההליך המשפטי.

הגישור המשפחתי מהווה אחד מעמודי התווך המרכזיים בכל העולם

בכל העולם היום, ישנה מגמה לפתור סכסוכים משפחתיים באמצעות פעולת גישור משפחתי וגישור למשפחה. למעשה גישור מסוג זה, מתייחס לתחום יישוב סכסוכים אלטרנטיבי והמטרה היא ישוב סכסוכים במשפחה, כשאר מעורב המגשר שהוא הופך לצד שלישי. גישור מקצועי באמצעות עו"ד לדיני משפחה שהוסמך להיות מגשר, יכול להיות המוצא הטוב ביותר לשני הצדדים המעורבים בסכסוך המשפחתי.

למעשה, גישור משפחתי וגישור למשפחה, נחשב לדרך הנכונה והמוצלחת ביותר לסיום הנישואין. ישנם זוגות רבים, אשר חוו קשיים בחיי הנישואין, והם בוחרים ישר באופציה של תביעות בביהמ"ש לענייני משפחה או בביה"ד הרבני וכאן מתחיל מרוץ הסמכויות, כאשר כל צד מתחיל להילחם בצד השני ומעוניין לנצח.מדובר על הליך ארוך ומתיש שעולה כאמור כסף רב, הן הוצאות ביהמ"ש, והן ההוצאות על שכ"ט של עו"ד לדיני משפחה ולשני הצדדים ההוצאות הן רבות, מה שפוגע בהם בהווה ובעתיד בכלכלה.

היום החוק השתנה וקיים חיוב בחוק ליישוב סכסוך במשפחה

מזה כבר 6 שנים, קיים חוק הנקרא: "הוראות חוק להסדר התדיינות בסכסוכי משפחה" אשר נכנס לתוקפו בשנת 2016. בני הזוג, אשר מצויים בסכסוך משפטי, יהיו חייבים ליישב את הסכסוך ביניהם ביחידות הסיוע של בתי המשפט לענייני משפחה, לפני הגשת התביעה. המטרה היא לפתור סכסוכים בשלום כאשר הם יגיעו להסכמות ולגרום בכך, להפחתת ההתדיינויות המשפטיות. יש לציין כי הליך זה דומה להליך גישור משפחתי וגישור למשפחה, אבל הוא נפרד ממנו, אך לצדדים הנמצאים בסכסוך, קימת האפשרות לקיים הליך גישור במקום הליך זה.

למעשה, הליך כגון גישור משפחתי וגישור למשפחה, מיועד לזוגות שמעוניינים יותר ליצור דו שיח ולפעול בשיתוף פעולה. אם המחלוקת בין בני הזוג חריפה, והסיכוי להגיע להבנות ולהסכם קלוש, אין טעם לפנות להליך של גישור, כי אם עליהם יהיה לפנות אל בית המשפט לענייני משפחה, או לבית הדין הרבני. מיותר לציין, כי הליך של  גישור מצריך כוחות נפשיים של שני הצדדים, יכולת לוותר ולנהל את התהליך ביושרה . המגשר יסביר לבני הזוג מהו ההליך וכיצד הוא מתנהל, כך שבני הזוג יוכלו להחליט, אם הם מעוניינים להמשיך בהליך ואם הוא בכלל מתאים להם.

גישור משפחתי – ממשבצת של יריבות למשבצת של שיתוף פעולה

הליך של גישור משפחת וגישור למשפחה נוצר כדי לחדש את התקשורת בין הצדדים ולגרום להם, לשנות כיוון ממשבצת של יריבות למשבצת של שיתוף פעולה. המגשר גורם למעשה בהשגת האינטרסים של שני הצדדים הנמצאים בסכסוך ולקדם את הדו שיח המשותף למציאת פתרונות שמאפשרים את יישוב הסכסוך. המגשר יתמקד בצדדים יותר  ופחות בקונפליקט שגרם להם להגיע לסכסוך. המגשר עצמו, יהיה יותר מעוניין להגיע להסכמות, כאשר ההליך  יאפשר לצדדים לקדם ולנהל את ההליך בכוחות עצמם. המגשר הוא המנחה  בהליך והוא שיסייע בפתרון הבעיות עד כדי הסכם גירושין כתוב וחתום.

חשוב לציין, כי הסודיות, מהווה את המאפיין המרכזי בהליך הגישור והמטרה היא לקיים את ההליך, כאשר הוא נקי מהשפעות חיצוניות. כל התכנים שיאמרו ויימסרו בגישור לא ניתנים לשימוש מחוץ לחדר שבו מתנהל ההליך. בכל הנוגע אל השיחות האישיות שהמגשר במנהל עם בני הזוג בנפרד, מאפשר בירור מעמיק של אינטרסים, רגשות ואפילו חשיפת קווים אדומים שלא מתגלים בשיחה המשותפת עם בני הזוג. דבר זה, מאפשר למגשר לראות את הדברים בצורה יותר ברורה, כאשר הוא למעשה מקבל את התמונה השלימה ומציאת פתרונות יצירתיים ליישוב הסכסוך בין הצדדים.

כיצד מתנהל הליך גישור משפחתי וגישור למשפחה?

למעשה,, הליך כמו גישור משפחתי וגישור למשפחה, אמנם קשור לדיני משפחה, אך היתרונות שלו הם רבים. למעשה מדובר על  דיני משפחה אשר יוצאים מהתחום המשפחתי ומהווים בן כלאיים שבין עולם המשפט לעולם הפסיכולוגיה והסוציולוגיה. למעשה, שני התחומים משתלבים היטב יחד ולכן, מגשר מקצוע ומוסמך שהוא גם עורך דין לענייני משפחה, יכול להוציא את המיטב ולגרום לבני הזוג להגיע להסכמות אשר יירשמו כמסמך שהוא בעצם הסכם גירושין, אשר יקבל תוקף של פסק דין, לאחר שייחתם בביהמ"ש לענייני משפחה.

המגשר, יערוך שיחות נפרדות בין בני הזוג, בכדי שיוכל לגרום לכל צד, להביע את רצונותיו באופן חופשי, כך שהוא יוכל להבין מה כל צד  מעוניין להשיג בהליך זה של גישור משפחתי וגישור למשפחה. השלב הבא, יהיה כאשר המגשר יערוך שיחה עם שני הצדדים, על מנת שניתן יהיה להגיע להסכמות, מה שיגרום למצב שהזוג ירוויח מהליך זה של הגישור. חשוב לציין, כי הליך הגישור והמקום אשר ממנו מתנהל הגישור יהיה המקום הבטוח ביותר שבו בני הזוג יוכלו להביע את טענותיהם ורצונותיהם, לפתור את הסכסוך ולהתחיל בדף חדש בחייהם החדשים לאחר הגירושין.

שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

מאמרים נוספים

הסכם גירושין ותנאיו

בני זוג רבים המחליטים להתגרש מוצאים עצמם בשלב כזה או אחר של הליך הגירושין עורכים הסכם גירושין המכיל תנאים שונים החיוניים להסדר ענייני הגירושין. הסכם

לקריאה »