יישוב סכסוך בין בני זוג

כאשר בני זוג מעוניינים להתגרש, הם נדרשים על פי "חוק להסדר התדיינות בסכסוכי משפחה (הוראת השעה) התשע"ד 2014" להגיש בקשת יישוב סכסוך ביחידות הסיוע בביהמ"ש לענייני משפחה, לפני הגשת תביעה  בביה"ד הרבני או בביהמ"ש לענייני משפחה. מטרת החוק היא ליישב את הסכסוך בדרכים אחרות לפני הפנייה לערכאות משפטיות, על מנת ליישב את הסכסוך בדרכי שלום, לכבד את ההסכמים ולצמצם את הצורך בקיום התדיינות משפטית וכן, לטובת הילדים המשותפים. יישוב סכסוך מקל על בני הזוג, מבחינת הוצאות משפטיות וכן, מבחינת מלחמות מיותרות ואף מקל על בתי המשפט בעומס.

כיצד מוגדר סכסוך משפחתי כתובענה בין בני זוג?

כאשר מדובר על תובענה בין בני זוג, הורים, או הורים לילדים כמו בנושאים הבאים:

1.ענייני נישואין וגירושין

2.יחסי ממון בין בני זוג הכוללים תובענה כספית או רכושית אשר נובעת מהקשר בין בני הזוג, למעט תובענה בנושאי ירושה

3.כל עניין שנוגע לקטינים שהם ילדיהם של בני הזוג, לפי חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופוסית בתשכ"ב – 1962

מהי פגישת מהו"ת אשר נערכת ביחידת הסיוע שליד הערכאה המשפטית?

לאחר שהזוג מגיש את בקשת יישוב סכסוך, שני בני הזוג מוזמנים ל-4 פגישות מהו"ת שהמשמעות היא מידע, היכרות ותיאום ביחידת הסיוע שליד הערכאה השיפוטית.  הפגישות הללו, תיערכנה 45 יום, מיום הגשת הבקשה. הצדדים יהיו מחויבים להגיע לפגישות. אפשר להטיל הוצאות על צד שלא התייצב לפגישה ולמחוק בקשה שהגיש. ההליך עצמו, אינו כרוך בתשלום.

האם ניתן יהיה להגיע לפגישת מהו"ת בליווי עו"ד?

יש לדעת, כי לפגישת מהו"ת ראשונה, עו"ד אינו יכול להתלוות לצדדים ועליהם יהיה להגיע לבד ליחידת הסיוע. במידה ותהיינה פגישות נוספות, רשאים יהיו הצדדים הנמצאים בסכסוך, להגיע בלוויית עורכי דינם. יש לדעת בנוסף, כי יחידות הסיוע, מחויבות לתת לצדדים הזדמנות להתייעץ עם עורכי הדין של שני הצדדים, לפני קבלת התחייבות משפטית.

מהו יישוב סכסוך ומהי תקופת יישוב הסכסוך?

ביולי 2016, נכנס לתוקפו החוק להסדר התדיינות בסכסוכי משפחה, אשר גרם למהפכה בתחום דיני המשפחה. השינוי העיקרי בחוק זה, היה שלא ניתן להגיש תביעות כפי שהיה נהוג קודם לתוקפו של חוק זה, מיד עם פרוץ הסכסוך בין בני הזוג. למעשה, החוק, קובע כי מי שמעוניין להגיש תביעה,חייב להגיש בקשת יישוב סכסוך. לאחר שהבקשה תוגש, מתחילה תקופת עיכוב הליכים, כאשר לא ניתן להגיש במהלך תקופה זו, תביעות לביהמ"ש לענייני משפחה או לביה"ד הרבני. רק לאחר שתקופה זו מסתיימת ותיק יישוב הסכסוך נסגר, ניתן יהיה להגיש תביעות בזמנים שהחוק קבע.

יש לדעת, כי יישוב סכסוך חוק, הוא לפי הוראת סעיף 3(ה) לחוק. התקופה בת 45 ימים נספרת מיום הגשת הבקשה. מעבר לתקופה הנקובה בחוק, ממשיך החוק לתקופת זמן נוספת לאיסור הגשת תובענה בעניין הנוגע לסכסוך משפחתי וכן, ב-15 ימים לאחר תום תקופת יישוב הסכסוך. בכל מקרה, יש לספור את 15 הימים מסוף 45 הימים, שלאחר הגשת הבקשה ליישוב הסכסוך, גם אם ההליך, הסתיים תוך 45 יום.

האם ישנם מקרים אשר באמצעותם ניתן יהיה לקצר את תקופת עיכוב ההליכים?

ישנם מקרים מסוימים, אשר באמצעותם, המחוקק יכול לקצר את תקופת עיכוב ההליכים ואלו הם:

• כאשר יש צורך להגיש בקשה דחופה בנושא של העברת ילד למסגרת חינוכית

• לצורך בקשה דחופה, בנושא טיפול פסיכולוגי או בדיקה, או טיפול פסיכיאטרי בקטין

• לצורך תובענה בנושא של סכסוך משפחתי או שלחילופין, הוגשה בקשה דחופה ליישוב הסכסוך בתוך שנה, מהגשת הבקשה הקודמת אשר כאמור לגביה, חלפו התקופות המנויות בסעיף 3(ה) לחוק, או אם מתקיימת התדיינות שיפוטית בין הצדדים בעניין אחר שקשור לסכסוך משפחתי והתדיינות הסתיימה תוך שנה שקדמה להגשת הבקשה החדשה

• במידה ומדובר על בקשה דחופה לסעד דחוף, בנושא מזונות או החזקת ילדים וסדרי קשר במקרים חריגים בלבד, אשר בהם המתנה לתום תקופת עיכוב הליכים, עשויה לגרום נזק ממשי לצדדים או לילדיהם בפרט.

מהי מטרת החוק ליישוב סכסוך בין בני זוג?

מטרת חוק יישוב סכסוך בין בי זוג היא, להשפיע על שני  הצדדים, לנסות ליישב את הסכסוך בדרכים חלופיות במקום להגיע לתביעות בבתי המשפט. אנשי מקצוע מיחידת הסיוע, אשר עוסקים בתחום זה, יסבירו לבני הזוג, על ההשפעות של ההליכים המשפטיים ועל האופציות החלופיות הקיימות ובכך למעשה, לסייע לשני הצדדים להגיע להסכמות.זהו בעצם חוק סוציאלי חברתי שמטרתו היא לגרום שהסכסוכים בין בני זוג, יסתיימו בדרכי נועם ובשלום.

מהי יחידת הסיוע ומהו תפקידה ביישוב סכסוך?

יחידת הסיוע, הינה יחידה טיפולית והיא משויכת לשירותי הרווחה. ביחידת הסיוע, יושבים עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, פסיכיאטרים ועוד מומחים, כאשר כולם הם בעלי הכשרה בטיפול במשפחות אשר נמצאות בהליך פרידה וגירושין. הליך יישוב סכסוך במשפחה מהווה כלי יעיל מאוד יש לציין, כי כל צד בסכסוך, רשאי להודיע גם לאחר המפגש הראשון, שהוא לא מעוניין להמשיך בהליך הגישור. במקרה זה, הצד שהגיש את הבקשה, רשאי יהיה להגיש תוך 15 ימים מיום תקופת עיכוב ההליכים, תובענה לכל ערכאה שיפוטית, שהיא זו שיש לה את הסמכות לדון בנושא ולבחור, אם הסכסוך יתברר בביהמ"ש לענייני משפחה, או  בביה"ד הרבני. בתקופה הזאת, הצד השני, יהיה מנוע מלהגיש כל תביעה בעניין לכל ערכאה.

מצד שני, כאשר אחד מהצדדים,שהגיש את הבקשה למטרת יישוב סכסוך, לא יגיש תביעה, תוך 15 ימים נוספים, או שהגיש תביעה על חלק מהנושאים ששנויים במחלוקת בין בני הזוג, רשאי יהיה הצד השני, להגיש תביעה בעניינים שלא נתבעו לביהמ"ש לענייני משפחה, או לביה"ד הרבני שאף הוא יכול לדון בעניינים הללו. כשאר בני הזוג, יהיו מעוניינים לגבש הסכם סופי, אשר יתאם את רצון שני הצדדים וצרכיהם, מומלץ לקבל חוות דעת מעורך דין לדיני משפחה, כך שהוא זה אשר יוכל לתת את התמונה המלאה של המצב המשפטי בו בני הזוג נמצאים. ההסכם אשר יתגבש ביחידת הסיוע, יקבל בסופו של דבר תוקף של פסק דין. מדובר על הכרעה שיפוטית, שקשה יהיה לשנותה ועל כך בני הזוג יהיו חייבים לדעת.

כמו כן,על בני הזוג לדעת, כי למרות שעובדי יחידת הסיוע לגרום לכך שהסכסוך יסתיים בשלום, לא תמיד הם יעמדו על זכויותיהם של בני הזוג או לאינטרסים שלהם. זו הסיבה כי ייעוץ מקדים עם עו"ד דיני משפחה  וותיק ובעל שם, יוכל לתת אור על הליך זה, כך שיוכל לפי המקרה של בני הזוג, להמליץ על יישוב סכסוך בדרך זו.

טיפים חשובים לפני יישוב סכסוך

יש להבין תחילה, באילו מקרים ניתן יהיה לבצע הליך כגון יישוב סכסוך. המחוקק מכיר בכך, כי ישנם מצבים שדורשים התערבות משפטית דחופה, או זמנית ולכן, במקרים אלה, ניתן יהיה לפנות ישירות לערכאה שיפוטית, מבלי להצטרך את יחידת הסיוע ואלו המקרים הספציפיים:

• בקשה לסעד זמני

• שמירת מצב קיים של קטינים או רכוש

• מתן צו עיקול על כספים או נכסים מחשש של הברחת נכסים

יש לציין, כי רשימה זו אינה סגורה וייתכנו סעדים נוספים שיהיו תחת ההגדרה של " שמירה על מצב קיים" כגון הברחת רכוש וכו'.

שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

מאמרים נוספים

הסכם גירושין ותנאיו

בני זוג רבים המחליטים להתגרש מוצאים עצמם בשלב כזה או אחר של הליך הגירושין עורכים הסכם גירושין המכיל תנאים שונים החיוניים להסדר ענייני הגירושין. הסכם

לקריאה »