גישור משפחתי – ליישב סכסוכים בדרכי שלום

כאשר ישנם סכסוכים משפחתיים, הן יכולות להיגרם מכל מיני סיבות. למשל האשמות הדדיות, צרות עין, כסף ורכוש, סכסוכים בין ילדים בגירים להוריהם, סכסוכי ירושה בין אחים ועוד. יש לציין, כי סכסוכים משפחתיים, במידה ולא נפתרים בזמן, רק יחמירו והנזקים יימשכו לדורות וקשה יהיה יותר לשקם את היחסים. זו הסיבה כי רבים פונים אל גישור משפחתי אשר מתבצע לרוב ע"י עורך דין לדיני משפחה שהוא מגשר מוסמך בתחום. אם הבעיה לא מגיעה למגשר/ת מוסמך שהוא משפטן במקצועו, בני המשפחה המסוכסכים יתבצרו בעמדותיהם וכן יוקמו מן סוג של "מחנות במשפחה" מה שרק יחריף את הסכסוך.

לא אחת, סכסוכים משפחתיים, מגיעה לבתי המשפט לענייני משפחה והם מתנהלים בדלתיים סגורות. הליך זה הוא מתיש וארוך, מורט עצבים ומתיש וגובה כסף רב מהצדדים שמסוכסכים במשפחה. למעשה גישור משפחתי, נועד ליישב את הסכסוכים בין בני המשפחה ולהשיג הסכמות. לעיתים הסכסוכים הם כה חמורים, עד למצב של ניתוק הורים מילדים, בין אחים ובין קרובי משפחה נוספים. בני המשפחה המסוכסכים, חשים ייאוש וחוסר אונים, במיוחד כאשר הסכסוך הוא כבר לאורך שנים.

מתי קיים הצורך במגשר משפחתי?

למעשה, גישור משפחתי נדרש כאשר קיימות מחלוקות על ירושה, סכסוכים בין אחים, מחלוקות בין בני זוג לפני הסכם ממון, בהליך של שלום בית או בהליך גירושין. המגשר/ת בעצם, הוא זה שישמש יועץ למצוא את הפתרונות ההולמים למצב, בתהליך של פשרה והסכמה הדדית. המגשר/ת בעצם לומד להכיר לעומק את הצדדים המעורבים בסכסוך המשפחתי ויודע כיצד ללוות אותם עד לפתרון המשבר ביניהם כאשר כל ההליכים הללו, הם בניגוד להליך המשפטי שהוא יקר מאוד ומתיש. המרה של הגישור בין בני המשפחה היא להגיע לחתימת הסכם בין הצדדים, כחלופה לתביעות משפטיות שעשויות לערוך זמן רב ולגרום לעלויות כספיות מאוד גבוהות.

מיותר לציין שבדומה לדיונים משפטיים שנערכים בביהמ"ש לענייני משפחה, כאשר דיוני אלה מאופיינים בדלתיים סגורות, כך גם לגבי ההליך של גישור משפחתי, כאשר הכול חסוי ודיסקרטי לחלוטין. ישנה מטרה נוספת של גישור זה, שהיא לסיים את הסכסוך בכבוד ולהישאר בקשר עם המשפחה גם בעתיד. קיימים מצבי נוספים שבהם נדרש גישור בנושא משפחה, כגון הסכמים טרום הנישואין, כשאר בני הזוג מעוניינים בפתרונות הולמים לגבי חלוקת הרכוש שלהם, אם חלילה לאחר תקופה מסוימת נישואיהם יעלו חלילה על שרטון והם יהיו מעוניינים להתגרש. מדובר על תהליך שטעון ברגשות, במיוחד כאשר זוג  שעומד להינשא מביע חשש שהליך זה של עריכת הסכם ממון למשל, יגרום  לריב  עד אפילו למצב של פרידה.

כיצד מתבצע הליך של גישור משפחתי?

המגשר המשפחתי, שהוא לרוב עו"ד דיני משפחה אשר הוסמך להיות מגשר, מסייע לשני הצדדים להבין את מניעיו, רצונותיו וצרכיו עקב הסכסוך. תהליך זה בעצם של גישור משפחתי, חובק את כל הבעיות העכשוויות ואת אלה שעשויות לצוץ בעתיד, כך שהמגשר, תפקידו הוא לפעול בצורה של הבנה בין הצדדים, פשרה ומחויבות לסיים את ההליך באופן מכובד ותרבותי. ממש כמו כל סכסוך, גם את הסכסוך המשפחתי, ניתן יהיה לפתור בדרכי שלום כאשר מתנהל מו"מ בין הצדדים, כאשר כל אחד מהצדדים המסוכסכים, יטען את טענותיו. יחד, ניתן יהיה להגיע לפתרון אשר יהיה מקובל על כולם.

כאשר הצדדים המסוכסכים, טעונים מאוד רגשית, יהיו קשיים בניהול נכון של מו"מ, לכן תפקידו של המגשר המשפחתי הוא, לסייע להם ולגשר על הפערים. כאשר נעשה הליך של גישור משפחתי, אין מעדיפים צד אחד על צד שני, אך מצד שני, כאשר מנהלים את הסכסוך באמצעות תביעות משפטיות, ההליך השיפוטי הוא זה שיכריע  בין העמדות של הצדדים, ולהסתיים בפס"ד אשר יכול להיות לא מקובל על אחד מהצדדים. אם הצדדים לא יהיו מרוצים מההליך המשפטי, לערער על פסה"ד ולהמשיך בהליכים המשפטיים, מה שייקח זמן רב יותר ויעלה  הרבה. זו הסיבה כי בחירה במגשר משפחתי, היא עדיפה בהרבה יותר, מאשר הליכים משפטיים.  יש לציין כי היתרון הרב בהליך של  גישור משפחתי, שהגישור עצמו, מערך באווירה של שלום ומתוך רצון טוב של שני הצדדים לסיים את הסכסוך כמה שיותר מוקדם. כאשר נערך הגישור, ישנה הזדמנות של שני הצדדים לפרוק את הכאב שעל ליבו ולהקל מהבחינה הרגשית. יתרון בולט נוסף הוא שהליך זה , אינו מנוהל לפי הוראות הדין המהותי, סדרי הדין ודיני ראיות, בשונה לחלוטין מההליך המשפטי. זו הסיבה כי הליך זה של גישור יהיה זול ומהיר יותר ואף, יצירתי מבחינת הפתרונות שניתן להגיע אליהם במסגרת הגישור המשפחתי.

מהו גישור בין דורי וכיצד הוא קשור לגישור משפחתי?

ישנם הרבה סוגים כאמור של סכסוכים משפחתיים, כגון אלה הקשורים לגיל השלישי. לדוגמא טיפול בהורים מבוגרים, הקשורים גם במעורבות בטיפול הרפואי וההשגחה על ההורים, נושאים כספיים ונושאי ירושה. ההורים המבוגרים, תמיד יהיו מעוניינים שהירושה שלהם תעבור באופן מסודר ללא מריבות בין ילדיהם, כאשר האפוטרופסות  עליהם, תהיה לפי רצונם. במקרים רבים, מתעוררות מחלוקות של אחד הילדים שטוען כי הוא השקיע יותר זמן וטיפול בהורים מאשר האח או האחות. הרבה מגשרים, מעידים כי הם ערכו גישור משפחתי במקרים אלה, כאשר עליהם היה פשוט להיערך באמצעות תכנית מסודרת, אשר תהיה מקובלת על כל הצדדים, מה שמנע את הסכסוך המשפחתי והחרפתו.

אם נגדיר זאת כך, הגישור המשפחתי, מסייע בפתרון בעיות נקודתיות בצורה מהירה ויעילה. אין מדובר על טיפול פסיכולוגי, אבל מדובר על הליך מהיר וממוקד אשר עשוי להימשך כמה שבועות, כאשר ההליך כולל 10 שעות בערך. הזמינות  מהווה יתרון בולט נוסף, כי אין צורך להמתין זמן רב וניתן יהיה כבר לקבוע פגישה באותו השבוע או לפעמים באותו היום. יש לציין כי גישור משפחתי, עשוי להיות גם בנושאי אחרים כגון עסק משפחתי, כאשר הסכסוך נובע מחלוק תפקידים, ההכנסה של בני המשפחה, החלוקה של הכספים או התגמולים, גירושין של בני זוג שהם הבעלים של העסק ועוד. באמצעות מגשר מוסמך, שהוא בעל וותק וניסיון בתחום, ניתן יהיה למצוא את הפתרונות ההולמים בהווה וכן, ניתן יהיה לקבל החלטות גם בדבר מחלוקות אשר עשויות לצוץ גם בעתיד.

קריטריונים מנחים בבחירה נכונה של מגשר משפחתי

ראשית, יש בחור מגשר מוסמך שיהיה מקובל על הצדדים שמעורבים בסכסוך המשפחתי. על המגשר להיות בעל יכולות רגשיות. תמיד מומלץ לבחור עו"ד לענייני משפחה שעוסק שנים בתחום ואף הוסמך להיות כמגשר משפחתי. הוותק והניסיון הם הקריטריונים המנחים  בבחירה מושכלת של מי שינהל עבורכם את ההליך של גישור משפחתי. יש לקבל המלצות ממכרים או חברים קרובים שהיו מרוצים מהגישור שהם ערכו אצל מגשר/ת זה או אחר, מה שיעניק לכם את האינדיקציה הנכונה לבחירת המגשר האידיאלי עבורכם. שי לברר גם לגבי התקציב, אשר יתחלק בין הצדדים המסוכסכים במשפחה. בדרך זו, ניתן גם לבצע סק שוק לגבי המחירים המקובלים של גישור במשפחה.

יש לשים לב כי בבחירת המגשר המשפחתי, יש לוודא כי הוא בעל ניסיון וכבר התמחה בנושא הסכסוך. למשל עו"ד  לענייני גירושין שבקיא בדיני משפחה ואף הפך למגשר מוסמך ועוסק בתחום כבר שנים. אם מדבר על סכסוכי ירושה, יש למצוא עו"ד לענייני ירושה, אשר עבר הסמכה כמגשר ועוסק בתחום זה שנים, כאשר אתם בר שמעתם על תוצאות משביעות רצון מאנשים שאתם מכירים אישית.

שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

מאמרים נוספים

הסכם גירושין ותנאיו

בני זוג רבים המחליטים להתגרש מוצאים עצמם בשלב כזה או אחר של הליך הגירושין עורכים הסכם גירושין המכיל תנאים שונים החיוניים להסדר ענייני הגירושין. הסכם

לקריאה »