גירושין בהסכמה – להתגרש בשלום

כאשר אנו שומעים את המושג "גירושין" אנו מיד חווים תחושה שלילית, או מצבים עגומים. יש לדעת, כי באמצעות הכלים של היום, הם לא תמיד מושג שלילי. ישנם כאלה שממשיכים לפרק ב' בהצלחה יתרה, כאשר הם בוגרים יותר, למדו מטעויות העבר ביחסי הזוגיות שהיו להם, והם מצליחים לבנות קן משפחתי חדש. ישנם זוגות רבים היום אשר מפרקים את התא המשפחתי, לאחר החלטה בוגרת של שני הצדדים ומחליטים על גירושין בהסכמה. מדובר על הליך ששומר על הכבוד ההדדי והאפשרות לשמירה על יחסים חבריים וטובים, גם לאחר הגירושין. למרות שהגירושין, מהווים איזו שהיא פרשת דרכים, אך על מנת לא להקשות הן מהפן הרגשי והן מהפן הכלכלי ומיותר לציין, כי טובת הילדים חייבת להיות בעדיפות הראשונה של זוג אשר מחליט לסיים יפה את הקשר ביניהם.

גירושין בהסכמה – המטרות והיתרונות

כאשר זוג מחליט בלב שלם, להגיע להליך של גירושין בהסכמה, הוא עושה זאת בלב שלם. על מנת לעבור את התהליך הרגשי הקשה, ניתן יהיה לעשות זאת ללא הוצאה כספית אדירה ולהישאר ביחסים טובים למען הילדים, הליך זה בהסכמה, מהווה את דרך המלך. גם בעתיד זוגות יבינו, כי זו הייתה החלטה מעולה. הליך זה למעשה, הוא פשוט בהרבה ממה שאנשים סבורים. על פי הסטטיסטיקה בארץ ובעולם בכלל, הסיכויים לקיומו של הסכם הגירושין הם גבוהים בהרבה מאשר כיבוד של פסק דין הניתן ע"י שופט, במקרים בהם אחד מהצדדים מרגיש שקופח בגלל החלטת השופט והוא אינו מרוצה. זו הסיבה כי יש סיכויים הרבה יותר גבוהים של הסכם, אשר הושג באמצעות  גישור בגירושין בהסכמת שני בני הזוג, יהיה יעיל יותר.

כל נושא הליך גירושין בהסכמה, מסתיים מהר, בהשוואה להליכים משפטיים שנערכים ביהמ"ש לענייני משפחה, א בביה"ד הרבני. בגלל העומס רב בערכאות אלה, וכן בגין טקטיקות שונות שבני הזוג נוקטים על מנת לדחות את המשפט, הליך משפטי בגירושין יכול להימשך המון זמן.משבר הפרידה משפיע על הילדים, כך שכאשר בני הזוג מתוחים בגלל הליכים משפטיים שמתישים, הילדים פשוט ובלים יותר וברוב המקרים, כאשר ישנן מלחמות קשות בין ההורים בנושא הגירושין, הם לא מסתיימים ביחסים חבריים בין בני הזוג, אשר חשובים לעתיד הילדים.

ביטחון רב יותר בוודאות הכלכלית והמשפטית באמצעות גירושין בהסכמה

עוד יתרון בולט של גירושין בהסכמה, הוא הוודאות הכלכלית והמשפטית של הזוג שנמצא בהליך הגירושין. הזוג הוא זה שמחליט בהליך הגישור ביניהם, לגבי חלוקת הרכוש המשותף, משמורת על הילדים ותשלום המזונות. הזוג למעשה, יכול לנהל מו"מ ביניהם מול המגשר/ת ובכך הם שקטים יותר שרצונם ימומש ולא יהיה צורך במלחמות משפטיות ביניהם. ישנם פשרות הוגנות שבסופו של דבר הזוג מסכים להם ואז, ניתן יהיה לערוך את הסכם הגירושין ולחיות איתו בשלום.

איך מבצעים הליך של גירושין בהסכמה?

לרוב, המגשר/ת הוא עורך דין לענייני משפחה שהוא מגשר מוסמך שהוא בעל ניסיון של שנים.  יש לפנות למגשר שנחל הצלחה בקרב זוגות רבים. המגשר נפגש עם הזוג בהתחלה לשיחה יחד ואז כל אחד בנפרד. כל הפרטים  דיסקרטיים ויש עליהם חיסיון לכן, אין אפשרות להקליט את השיחות מול המגשר ומה שמדובר בשיחות אלה, אינו יוצא מכותלי החדר. בפגישות אלה, המגשר/ת מול הצדדים, מנסים ללבן את הנושאים שאחד מבן הזוג אינו מסכים להם או שישנן מחלוקות שונות לגביהם ובכ בעצם, מגיעים לפתרונות שמקובלים על בני הזוג. תפקידו של המגשר/ת הוא למצוא יצירתיות ולתת הצעות, לטובת האינטרסים של שני הצדדים. כל הרעיון של גירושין בהסכמה, מטרתו היא טובת הילדים וההורים שמעוניינים להתגרש.

גיבוש הסכם הגירושין לאחר שלב הגישור

בסוף הליך הגישור, המגשר שהוא עו"ד למעשה, ינסח את הסכם הגירושין ואת יחסי הממון ולפני שידפיס את החוזה, הוא יעביר טיוטת הסכם לצדדים, כך שאם תהיה הערה כלשהי על ידי מי מהם, ניתן יהיה לציין או לתקן אותה באמצעות הסכם הגירושין. היום עורכי הדין לענייני משפחה, מתמצאים היטב ומעורים בכל השינויים שחלו בשנים האחרונות, בכל נושא הגישור אשר מוביל אל גירושין בהסכמה, כך שהם אלה שיכולים לבצע את ההליך כולו, מתחילתו ועד סופו. יש לציין, כי בהסכם הגירושין, יצוינו הסדרי הראיה מול ההורה שאינו משמורן. כמו כן, ההסכם יכלול את חלוקת האחריות מול ההורים, חלוקת החופשים השונים והחגים בין שני ההורים.

מזונות הילדים בהסכם הגירושין

אחת המחלוקות הגדולות ביותר בין הורים שמתגרשים הם הסדרי הראייה ומזונות הילדים.לכן, המגשר/ת יסדיר את גובה המזונות בהסכם הגירושין. כאשר הסכום החודשי למזונות ישולם באמצעות האב וכן קביעת מחציות בי ההורים, כאשר הכוונה היא השתתפות שווה בשווה בין ההורים לגבי חוגים, הוצאות בית ספר, רכישת ציוד ללימודים, קייטנות בחופש הגדול, שיעורים פרטיים, הוצאות בריאותיות, יישור שיניים ועוד.

הסדרה של רכוש וממון בהסכם הגירושין

כשאר עורכים נכון הסכם גירושין, יש לכלול את הנכסים המשותפים של בני הזוג וחלוקתם ההוגנת בסיום הליך הגירושין, כאשר נכסים אלה, יכללו גם נכסי קריירה, מוניטין, פנסיה וכדומה.  כמו כן, בהסכם הגירושין שהוא למעשה חוזה לפי כל דבר ועניין, יש לכלול את נושא הנכס המשותף של הצדדים. בהסכם הגירושין יש לכלול את הסכמת הזוג לגבי גירושין בהסכמה. יש לדעת, כי החוק קובע, כי כל הרכוש שנצבר במהלך חיי הנישואין, יתחלק בין שני בני הזוג שווה בשווה, אלא אם כן קיים הסכם ממון אשר מורה אחרת. אם לבני הזוג קיימת דירת מגורים בבעלותם, יש להעריך את שוויה, כאשר יש להפחית את סכום המשכנתא שמשולמת באמצעות הבנק. יש להגיע לידי הבנה או הסכמה, אם אכן קיים צורך למכור את הדירה באופן מידי. נתונים אלה, יש לציין בפני המגשר/ת אשר יוכל לסייע לבני הזוג לניסוח החלטתם המשותפת בנושא הנכס.

אם ישנם כספים בבנק, אם מדובר על חובות משותפים, זכויות סוציאליות וכדומה, יש להכין את המסמכים הרלוונטיים. המגשר/ת יפנה את בני הזוג לאקטואר  אשר יערוך את החישוב, לגבי האיזון של הזכויות בין הצדדים. מומלץ ללמוד את הזכויות של כל אחד מבני הזוג, כך שלא יפספס אחד מהצדדים את הזכויות המגיעות לו כחוק.

אישור הסכם הגירושין – השלב המכריע בהליך של גירושין בהסכמה

יש לדעת, כי על פי הוראות חוק יחסי ממון בין בני זוג (1973), יש לאשר את הסכם יחסי הממון והכוונה היא כמובן להסכם הגירושין באמצעות ביהמ"ש לענייני משפחה או בביה"ד הרבני. למעשה ההבדל בין חוזה רגיל לבין הסכם גירושין, בחוזה רגיל  למשל, די בחתימתם של שני הצדדים לתת חוזה תוקף מחייב, אך אם מדובר בהסכם גירושין, אמנם הזוג יחתום על הסכם הגירושין, אך התוקף של הסכם זה יהי תקף, רק באמצעות חותמת וחתימת השופט בביהמ"ש לענייני משפחה, או לחלופין, בביה"ד הרבני.

השלב האחרון בגירושין בהסכמה – טקס הגט

רוב הזוגות בארץ, נישאים כדת משה וישראל, כך שהגירושין גם הם מחייבים בטקס של ביה"ד הרבני. הטקס ייערך ב-4 שלבים: בירור שמות בני הזוג, ביטול המודעות, כתיבת הגט ומסירתו. למעשה, לבית הדין הרבני, קיימת סמכות עניינית ומיוחדת, לעסוק בנושא הגירושין בלבד, כך שעל מנת לאשר את סעיפי הגירושין, יש להגיש את ההסכם לביה"ד הרבני והוא זה אשר יוציא את פסה"ד לגירושין.

שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

מאמרים נוספים

הסכם גירושין ותנאיו

בני זוג רבים המחליטים להתגרש מוצאים עצמם בשלב כזה או אחר של הליך הגירושין עורכים הסכם גירושין המכיל תנאים שונים החיוניים להסדר ענייני הגירושין. הסכם

לקריאה »