מגשר לענייני משפחה – באילו מקרים?

אין דבר חשוב יותר לכל אחד מאשר המשפחה. ישנם מחלוקות במשפחה, אשר קשורות לגירושין, לצוואות, עסקים משפחתיים ועוד. כאשר ישנן מחלוקות, מומלץ לפתור אותן באמצעות מגשר לענייני משפחה. מגשר בתחום המשפחה, יכול להתמודד מול מצבים של סכסוכי משפחה ברגישות רבה. הליך גישור, הוא רצוני וניתן לשליטה של הצדדים המעורבים בסכסוך וזאת, בניגוד להליכים בבתי המשפט. השליטה בגישור יכולה להתבטא בכמה מישורים, החל בבחירת המגשר, ניהול הגישור בשפה שתהיה מובנת לצדדים שמעורבים בסכסוך וכתיבת הסכם.

ישנם הליכים שונים בין חברי משפחה, אשר מתנהלים בבתי המשפט לענייני משפחה או בבתי הדין הרבניים.. המאבקים המשפטיים, עשויים לארוך זמן רב וכן  מלווים ברגשות עזים ולכן, מומלץ ללבן את הדברים באמצעות מגשר לענייני משפחה, אשר יוכל להגיע לידי הסכם שיהיה משביע את רצון הצדדים המעורבים בסכסוך. יש לשים לב, כי המגשר שבחרתם בו, הוא עו"ד במקצועו ועבר הסמכה בגישור, כך שניתן לקבל את איש המקצוע שיתאים לכם מכל הבחינות ליישוב הסכסוך המשפחתי.

מה היתרונות בגישור וכיצד מגשר לענייני משפחה יכול לסייע ביישוב הסכסוך?

אם אתם נמצאים בסכסוך משפחתי, מומלץ לבקש סיוע ממי שהוא מוסמך והוא מגשר לענייני משפחה. ישנן אינספור מחלוקות משפחתיות שנפתרו באמצעות הליך הגישור. למעשה, הליך הגישור  מהווה חיסכון בזמן והוא מאוד פשוט במהותו, ממוקד וקצר, בשונה מההליך המשפטי שעשוי להיגרר למשך זמן רב. כמו כן, הליך הגישור אינו מתנהל לפי הבירוקרטיה הנהוגה בבתי המשפט, ניתן למצוא בגישור גמישות וההתנהלות תהיה לפי רצון הצדדים ועל הצרכים האישיים שלהם. החיסכון בהוצאות הכספיות הוא משמעותי, כאשר מחליטים על הליך גישור. ההליך הוא כאמור קצר הרבה יותר מהליך בערכאות המשפטיות.

תקשורת פתוחה בין הצדדים באמצעות מגשר לענייני משפחה

יש לציין גם, כי ישנם פערים שרק הופכים להיות גדולים יותר, כאשר מתנהלים בתביעה בבתי המשפט ו במקרים רבים, האווירה אינה תורמת ליישוב המחלוקות בין הצדדים. מלבד זאת, יש לשלם שכ"ט עו"ד אגרות בית משפט ועוד הוצאות הקשורות למינוי מומחים. באמצעות מגשר לענייני משפחה, התקשורת פתוחה  והמגשר יוצר קרקע פורייה לליבון הקרע או הסכסוך, כך שבאמצעות יצירתיות, ניסיון ומקצועיות, ניתן יהיה להגיע להסכם  חתום, אשר יקבל חותמת בבית משפט ותוקפו יהיה ממש כמו תוקף של פסק דין.

ישנן הרבה מחלוקות וסכסוכים בין בני משפחה, אשר נפתרות באמצעות מגשר לענייני משפחה, שהוא עורך דין ומתמחה בתחום שבו קיימת המחלוקת. יש לציין, כי מדובר על סודיות מוחלטת, כאשר תקנות הגישור אוסרות על המגשר להשתמש במידע שנמסר לו במסגרת הליך זה. בדרך זו, הצדדים יכולים להיות  סמוכים ובטוחים שהם יכולים להתנהל ללא כל חשש. גם בבתי המשפט סעיף 79ג' לחוק בתי המשפט, כאשר הצדדים מסכימים להליך זה, כך שניתן להפנות אותם ליישוב הסכסוך מחוץ לערכאות המשפטיות.

מגשרים שהם עורכי דין לענייני משפחה מצליחים להגיע להסכם בין בני זוג

יש לציין, כי מגשרים מנוסים שהם אף עורכי דין לדיני משפחה, מצליחים להביא את הצדדים המסוכסכים לידי הסכם משביע רצון. בדרך זו, ניתן יהיה להשיג את הדרישות של שני הצדדים. ניתן להתגבר הן על המשבר והן על הסכסוך, באמצעות גישור מוצלח, אשר יתנהל באמצעות מגשר לענייני משפחה. ניתן למעשה "להגדיל את העוגה" היות ובגישור אין צד מפסיד וצד מרוויח, כי אם תוצאה של WIN WIN. ההסכם יהיה מיטיב עם הצדדים, אך יש לציין כי נדרשת גמישות,כך שניתן יהיה להגיע להסכם שיהיה מקובל על שני הצדדים. למעשה פתרון מוסכם, עדיף על פתרון כפוי ולכן, משפחות רבות נוטות ליישב את הסכסוך ביניהן באמצעות הליך גישור.

יש לציין כי ישנם המון תחומים בגישור, אך תחום דיני המשפחה הוא אחד מהמורכבים ביותר, היות ומדובר ברגשות עזים כגון: קנאה, כבוד שוויון ועוד. היום הליך הגישור, מהווה סוג של בוררות. כמו כן מדובר על מקדם התאמה גבוה  שמעניק פתרונות יעילים ליישוב סכסוך במשפחה. פתרונות אלה, אשר אינם מוגבלים לסעדים אשר מעוגנים בחוק. לעומת זאת, כתבי טענות משקפים למעשה עמדות ולא אינטרסים ולכן בתי המשפט דנים במיוחד במימוש הזכויות והגשמת אינטרסים מוחשיים, כך שלא בהכרח, הם יכולים לתת את המענה ההולם לסכסוך.

בית המשפט לענייני משפחה דוגל בגישור לענייני משפחה

היום בתי המשפט לענייני משפחה, דוגלים בגישור, כך שאם ניתן לסיים את הסכסוך בשלום ובהסכם שיהיה ראוי לשני הצדדים, מה טוב. יש לציין, כי לאחר ההליך שבו מעורב מגשר לענייני משפחה, ניתן יהיה לקב תוקף של פסק דין בבית המשפט לענייני משפחה. המון תביעות אשר מוגשות לביהמ"ש לענייני משפחה, נשלחות להליך של גישור. בשנים האחרונות, אנו עדים לכך, כי בהליך הגישור ניתן לפתור מחלוקות בתחומים נוספים.  ניתן לנהל גישור בכל סוג של סכסוך, אם ממחלוקות בין שכנים ואפילו לשיחות שלום בין מדינות בכל העולם. הגישור בעצם, מהווה אמצעי לאורח  חיים שיש בו כבוד הדדי, סובלנות ופתיחות בין הצדדים שמעורבים בסכסוך לבין המגשר עצמו.

יש לציין, כי בסעיף 79ג' לחוק בתי המשפט, ניתן בהסכמת הצדדים, להפנות את מי שמעורב בסכסוך המשפחתי להליך גישור ולנסות ליישב אותו ביניהם מחוץ לכותלי ביהמ"ש. כל מצב מורכב בסכסוך משפחתי, יש לשלב בהקדם באמצעות גישור. הסיבה היא, ככל שהגישור יתבצע מוקדם, כך המחלוקת לא תחריף. מדובר על פתרון מהיר אשר ניתן לגרום באמצעותו להסכם גירושין, הסכם לפני נישואין, אלימות במשפחה, צוואות וירושות, הסכמי שלום בית וכדומה. כאשר מדובר על בקשת סעדים, יש לדעת, כי ביהמ"ש מוגבל בסעדים וניתן יהיה לבקש את הסעדים הקבועים בחוק בלבד. לעומת זאת, בהליך הגישור, האפשרות היא ששני הצדדים יצאו מהשיח המשפטי ובכך, המגשר יכול לתת פתרונות יצירתיים על סמך ניסיונו המקצועי בתחום, מה שמאפשר לפתור את הסכסוך ברוח טובה.

יחידות הסיוע בישראל – מידע כללי לגישור מטעם ביהמ"ש לענייני משפחה וביה"ד הרבניים

היום, בישראל  פועלות 24 יחידות  סיוע הנמצאות בכל הארץ. 14 מהן הן יחידות הסיוע מטעם ביהמ"ש לענייני משפחה ן-10 יחידות מטעם בתי הדין הרבניים. יחידות הסיוע, מונות 90 עובדם סוציאליים בעלי הכשרה ייעודית בטיפול משפחתי, טיפול בילדים וכן, אנשי מקצוע בתחום הגישור, 13 עורכי דין, 10 מפקחות מחוזיות ועוד. משנת 2016, עולה כי הגישור הוא הסיבה העיקרית של יחידות הסיוע. עוד נתון שעולה הוא, שכמחית מהתיקים שהופנו להליך גישור ביחידות הסיוע, מגיעים להסכמה ונחתמים בהסכם גירושין.

מה כדאי לדעת לפני שבוחרים מגשר לענייני משפחה?

לפני שבוחרים באיש מקצוע חשוב כגון  מגשר לענייני משפחה, העדיפות צריכה להות בעו"ד לענייני משפחה שעבר הסמכה בגישור. עו"ד שעברה הכשרה זו, יוכל לנהל התדיינות מעמיקה. עורכי הדין שמבצעים גישור הקשור לסכסוך משפחתי, עושים זאת ביד רמה. ישנם רבים אשר פונים אל מגשר פרטי, כאשר הם הופנו ליחידת הסיוע באזור מגוריהם ע"י ביהמ"ש לענייני משפחה, כך שאם ההליך לא צלח, יש להם אפשרות לבחור מגשר פרטי מטעמם. לרוב, לפני הגשת תביעה משפטית, ביהמ"ש לענייני משפחה, ישלח את הזוג ליחידות הסיוע, כאשר יתוכננו להם  פגישות מהו"ת, אשר בהם יהיו נוכחים בעלי מקצוע כגון

מגשר מקצועי,עו"ס, מטפל/זוגי כך  שניתן יהיה להבין מה מהות הסכסוך ולנסות לבנות אסטרטגיית גישור שתתאים למקרה.

יש לציין, כי לפני הליך זה, בני הזוג, יצטרכו להתייעץ עם באי כוחם, ובפגישה הראשונה של מהו"ת הם לא יוכלו  לנהל את הפגישה מול עורכי דינם, כי אם מהפגישה השנייה ואילך.

שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

מאמרים נוספים

הסכם גירושין ותנאיו

בני זוג רבים המחליטים להתגרש מוצאים עצמם בשלב כזה או אחר של הליך הגירושין עורכים הסכם גירושין המכיל תנאים שונים החיוניים להסדר ענייני הגירושין. הסכם

לקריאה »