יישוב סכסוך משפחה – האם ההליך נכון לכולם?

חוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה, מהווה מטרה אחת – לסייע לבני הזוג ליישב את הסכסוך ביניהם, תוך הסכמה ובכך בעצם, לצמצם את הצורך בקיום של תביעות משפטיות מתישות והוצאות כספיות גבוהות. המטרה של יישוב סכסוך בענייני משפחה היא אחת – לצמצם את מרוץ הסמכויות בין בית המשפט לענייני משפחה ובית הדין הרבני, כך שלא רק שהסכסוך עשוי אף להחריף בין בני הזוג וכך הצדדים מתחילים לתפוס סמכות בערכאה שיפוטית. מצד שני ישנה שאלה מהותית: " האם המחוקק לקח בחשבון סיטואציות כמו אם שני הצדדים כל כך חלוקים ביניהם ומצויים בסכסוך שכל אחד מתעקש על עמדתו ואינו מוכן לשמוע על הסכם וילדיהם של בני הזוג כל כך ניזוקו מהסכסוך שהנזקים שנגרמו להם הם בלתי הפיכים? האם במצב מעין זה ראוי לעכב את הבירור של הסכסוך למשך מספר חודשים? ואם עד להגשת הבקשה יישוב הסכסוך, לא הייתה האפשרות להגיע להסכמה מתוך רצונם החופשי של בני הזוג?

יש לציין, כי כל צד בסכסוך, אשר מעוניין להגיש תביעה נגד הצד השני, יאלץ להגיע תחילה לערכאה השיפוטית ולהגיש בקשה של יישוב סכסוך בענייני משפחה ובקשה זו, לא צריכה

 להכיל טענות או עובדות בקשר לסכסוך או בקשר לסמכות שיפוט של הערכאה השיפוטית. לאחר שבני הזוג הגישו את הבקשה או לפחות אחד מהם, הצדדים יזומנו ליחידות הסיוע לארבע פגישות הנקראות מהו"ת – שמשעה מידע היכרות ותיאום. יש לדעת, כי דין ההזמנה היא כדין הזמנה לדיון בביהמ"ש. ביחידות הסיוע, נמצא עורך דין שהוא בעל ידע וניסיון של 5 שנים לפחות בתחום של דיני משפחה והוא אף בעל הכשרה וניסיון בנושא של יישוב סכסוכים בהסכמה. עוה"ד ישתתף בחלק מהפגישות או בכולן לפי שיקולה המקצועי של יחידת הסיוע שאליה יוזמנו בני הזוג.

מידע על ההליכים המשפטים  בפגישות של יחידות הסיוע ליישוב סכסוך בענייני משפחה

ב]פגישות של יחידות הסיוע, בני הזוג יקבלו מידע בעניין ההליכים המשפטיים של כל ההליך של יישוב סכסוך בענייני משפחה. כמו כן, יעודכנו ההשלכות בגירושין ועל השפעת הגירושין על ילדיהם של בני הזוג וכן לגבי השפעת הגירושין מהבחינה החברתית והכלכלית. כמו כן, יינתן מידע נוסף ויעיל לגבי הדרכים שבהם ניתן יהיה לסייע לבני הזוג ליישב את הסכסוך ביניהם בהסכמה ובשלום ולהתמודד עם ההשלכות של הגירושין. הזוג יעבור שלבים של ייעוץ, גישור,טיפול משפחתי או טיפול זוגי. בפגישות הללו ביחידות הסיוע, תהיה האפשרות לקבוע בבר הסדרים זמניים בנוגע למזונות, החזקת ילדים (משמורת והסדרי ראייה) ועוד.

בהתאם לסעיף 14 לחוק, יש להגיש את הבקשה לסעד זמני או סעד דחוף, לערכאה השיפוטית המוסמכת ע"פ דין, כך שמי שמבקש את הבקשות, יוכל להגיש אותן. למשל אם הוגשה בקשה למזונות זמניים בביהמ"ש לענייני משפחה, יהיה רשאי אותו צד להגיש בקשת צו עיכוב יציאה מהארץ גם לביהמ"ש לענייני משפחה והן בביה"ד הרבני, אם אף יש חשש לעגינות, היות ובביה"ד הרבני, קיימת הסמכות לדון בנישואין וגירושין. מצד שני, אם הוגשה בקשה לצו עיכוב יציאה מן הארץ בביה"ד הרבני, יש להגיש את בקשת המזונות הזמניים בביה"ד הרבני.

הגשת בקשות לסעדים דחופים וסעדים זמניים במסגרת תקופת עיכוב הליכים בערכאות השונות  

יש לדעת, כי בתקופה של 45 ימים, לא ניתן יהיה להגיש תביעה בבית המשפט לגבי הגירושין, כל עוד לא הסתיים הליך יישוב סכסוך בענייני משפחה. אם הצדדים לא קבעו עד תום תקופת עיכוב ההליכים, הסדרים זמניים בהסכמה בעניין מזונות והחזקת ילדים, הם יהיו רשאים להגיש בקשה בעניין לביהמ"ש לענייני משפחה או לביה"ד הרבני. יש לציין, כי במסגרת הליך יישוב סכסוך בין בני הזוג, כל צד, יהיה רשאי להגיש בכל עת, בקשה לערכאה שיפוטית כגון סעד דחוף, סעד זמני לשמירת המצב הקיים או בקשה לעיכוב יציאה מהארץ. בתום ההליך, אם במידה והצדדים הגיעו להסדר ביניהם רשאית הערכאה השיפוטית לתת תוקף של פסק דין להסדר זה.

התאמת הטקטיקה להליך הגירושין במסגרת יישוב סכסוך בענייני משפחה

לכל זוג, ישנן הסיבות השונות לסכסוך ביניהם, צרכים ורצונות שונים. ולכן, על יחידות הסיוע, להתאים באמצעות אנשי המקצוע הקשורים לנושא, את הטקטיקה הנכונה שמתאימה לכל זוג. קיים יתרון בולט, כאשר מגישים בקשת יישוב סכסוך בענייני משפחה והוא כאשר צד אחד מגיש את הבקשה, הצד השני חייב לקבל אותה והוא לא יוכל להתעלם ממנה. ניתן יהיה למצוא יתרונות שיתאימו לשני הצדדים ויפעלו במיוחד לטובת הילדים.כשאר תתקיים הפגישה האחרונה ביחידות הסיוע, כאשר יעברו 10 ימים, יודיע אחד הצדדים ליחידת הסיוע אם הוא מעוניין להמשיך בהליך חילופי כגון גישור פרטי על מנת לישב את הסכסוך.

ניסיון של בני הזוג ליישוב הסכסוך ביניהם  ותקופת עיכוב ההליכים

מי שהגיש את בקשת יישוב סכסוך בענייני משפחה, יבחר בתום תקופת עיכוב ההליכים, לאן יוגשו תביעותיו. ישנם מקרים שבהחלטות אשר ניתנו בבקשות הביניים, על מנת להשפיע על בחירת הערכאה השיפוטית שאליה יוגשו התביעות בעתיד. למעשה, התקופה שנועדה לעיכוב ההליכים, הוא באפשרות שהצדדים הנמצאים בסכסוך, יוכלו לפתור ביניהם את הסכסוך באופן תרבותי ובשלום. יש זוגות שיבינו, כי זו הדרך הטובה ביותר עבורם וכן, הם חוסכים כסף רב במלחמות משפטיות, מה שיפגע קשות בכלכלתם. רק באמצעות הידברות עם אנשי מקצוע מתחום הגישור והטיפול המשפחתי, ניתן יהיה להגיע לתובנה.

כמובן שעדיף להגיע לתובנות בין בני הזוג, כאשר ההסכם יהיה כולל נושאים רבים, כך שזהו צעד עדיף לבני הזוג, כאשר יש להמתין זמן ארוך לפסה"ד, כאשר במתן פסק הדין, רוב הסיכויים שרק צד אחד יהיה מרוצה, בניגוד להליך יישוב סכסוך בענייני משפחה. מעשה בני הזוג שמעורבים בסכסוך משפחתי, יכולים לבנות בעצמם את ההסכם לפי צרכיהם האישיים ורצונם, מבלי שיהיה אי איזה שהוא תכתיב מביהמ"ש. יש לשים לב כי הסכם יהיה הוגן בכפוף לחוק.  מומלץ שלא להשתהות עם הבקשה ליישוב סכסוך בין בני זוג, כאשר ישנו משבר, על מנת לא לגרום למצב של מרוץ סמכויות.

בשלות רגשית של בני הזוג לפני הליך יישוב סכסוך בענייני משפחה

לסיכום – בתקופה זו של הליך יישוב סכסוך בענייני משפחה, בני הזוג יוכלו להיווכח אם קיים סיכוי להגיע להסכם אשר ישביע את רצון שני הצדדים. הזוג חייב להיות בשל רגשית, אך אם אחד הצדדים אינו בשל הליך זה של יישוב הסכסוך ביחידות הסיוע לא תועיל. אם ישנה בשלות מצד שני הצדים לעריכת הסכם, ניתן יהיה לנצל את אותה הפלטפורמה, על מנת להימנע מהליך משפטי.

יש להבין, כי מתוך הרצון הטוב, יש לקחת בחשבון שלא תמיד ניתן יהיה להימנע מתביעות בביהמ"ש לענייני משפחה, בגלל מרוץ הסמכויות (לפי הדין היהודי) למשל, נקבע, כי מי שמגיש ראשון את בקשת יישוב הסכסוך, הוא זה אשר יבחר לנהל את ההליכים. זו הסיבה כי יש להתייעץ תחילה עם עו"ד לענייני משפחה וכן, יש לערב אותו בכל ההליך של יישוב סכסוך במשפחה.

שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

מאמרים נוספים

הסכם גירושין ותנאיו

בני זוג רבים המחליטים להתגרש מוצאים עצמם בשלב כזה או אחר של הליך הגירושין עורכים הסכם גירושין המכיל תנאים שונים החיוניים להסדר ענייני הגירושין. הסכם

לקריאה »