גירושין בשיתוף פעולה – מי אמר שאי אפשר?

ישנם בני זוג אשר בוחרים להתגרש וישנן כמה דרכים לבצע את הגירושין. הדרך הראשונה היא באמצעות פניה אל ביהמ"ש, כאשר תוגש בקשה ליישוב סכסוך. הזוג ייפגש עם אנשי הצוות של יחידת מהו"ת (מידע היכרות ותיאום) כאשר הם ילמדו את האופציות שקיימות להליך גירושין בביהמ"ש. אם בני הזוג יחליטו שהם היו מעוניינים ליישב את הסכסוך ביניהם, שלא בין כותלי בית המשפט כי אם בדרך אחרת, יינתן להם פרק זמן שהם יוכלו לעשות זאת. מיותר לציין, כי בני הזוג, לא יעברו את ההליך ביחידות הסיוע, כי אם יקבלו מידע לגבי האפשרויות שעומדות בפניהם. האופציה השנייה, היא באמצעות גישור, אשר יוביל בסופו של דבר לאחר מס' פגישות לחתימה על הסכם גירושין. תהליך זה לא אורך זמן רב והוא זול בצורה משמעותית מהליך בביהמ"ש לענייני משפחה.

עוד אפשרות להתגרש היא באמצעות גירושין בשיתוף פעולה. אופציה זו של גירושין, נעשית כשאר קיים חוסר אמון בין בני הזוג, או כאשר קיים קונפליקט קשה ביניהם. גם כאשר קיים קונפליקט בן בני הזוג, עדיין ניתן לסיים את הגירושין ללא צורך  של מעורבות ביהמ"ש לענייני משפחה, כאשר ישנה הסכמה מלאה לאחר הליך ספציפי זה. תהליך זה נעשה, כאשר בני הזוג יקבלו שירותים שונים שיסייעו להם, ע"י אנשי מקצוע, אשר מציעים כוונה, בכדי להוריד את המתח ולקיים שיח, לגבי הנושאים החשובים להם שמתאימים לצרכיהם המשפחתיים.

כיצד מתבצעים גירושין בשיתוף פעולה?

 לכל אחד מבני הזוג, יש עו"ד לענייני משפחה, אשר עבר את ההכשרה לגבי גירושין בשיתוף פעולה. עוה"ד של כל אחד מבני הזוג שנמצאים לפני הליך הגירושין, חייב להיות מחויב להליך זה  למען הזוג וילדיהם. מלבד עוה"ד של שני הצדדים, הזוג ילווה באמצעות יועץ או יועצת גירושין, כאשר לרוב הכוונה היא למטפל משפחתי, פסיכולוג, או עו"ס. המטרה היא להביא פתרונות לבעיות אשר קשורות לילדי בני הזוג.

 אם בני הזוג יזדקקו לייעוץ כלכלי, הם יקבלו את הייעוץ מיועץ פיננסי שהוא לרוב רו"ח. כאשר הזוג כבר נכנס להליך של גירושין בשיתוף פעולה, הם יצטרכו לחתום על הסכם שבו הם מתחייבים לא לנקוט בהליך משפטי, כאשר הם נמצאים בהליך זה. מיותר לציין, כי עורכי הדין לא יוכלו לייצג את בני הזוג בתביעה משפטית, במידה וההליך ייכשל. צירף של היועצים השונים להליך ספציפי זה, הוא בגלל שישנם הרבה נושאים שיש לפתור בנושא הגירושין היועצים השונים, מנסים לפתור לבני הזוג את הבעיות השונות שצצות או שיצוצו לאחר  הגירושין. המטרה היא לפתור מחלוקות וכן, לסייע לזוג לצמצם את המתחים ביניהם, לסייע בכל מה שקשור לעתיד הילדים לאחר הגירושין ולהכשירם בהמשך ההליך ואחריו.

כיצד נערכים המפגשים במסגרת גירושין בשיתוף פעולה?

המפגשים עם עוה"ד נערכים כאשר כל אחד מבני הזוג, נפגש עם עוה"ד שלו וכן, ישנם מפגשים של שני בני הזוג עם שני עוה"ד אשר מייצגים את שני הצדדים. גם המפגשים עם יועצי הגירושין יתנהלו בצורה די דומה. לעיתים יהיה קיים הצורך לערוך מפגשים משותפים על כל הצוות שאמון על גירושין בשיתוף פעולה והכוונה לכל אנשי המקצוע שמעורבים בנושא זה. למרות שהליך זה עשוי להיראות מורכב יותר משאר ההליכים המקובלים בגירושין, זהו מצב שונה ולכן, המעורבות של אנשי המקצוע מאפשר ניהול טוב יותר של הליך ממוקד, קצר והעלות שלו , תהיה נמוכה יותר מאשר הליך גירושין שמתנהל בביהמ"ש.

אנשי הצוות שמעורבים בכל ההליך של גירושין בשיתוף פעולה שואפים יחד להשיג הסכם שישביע את רצון שני הצדדים וללא מלחמות מיותרות. כל הצוות המקצועי עבר הכשרה בנושא של שיתוף פעולה בגירושין וכן, בני הזוג ואנשי הצוות שמעורבים בהליך, יחתמו על הסכם השתתפות, כאשר מטרתם היא להגיע להסכם הוגן ופתיחות מלאה על מנת שהליך זה יצליח.

מהו החידוש בהליך של גירושין בשיתוף פעולה?

ראשית, אין צורך לפנות אל בית המשפט לענייני משפחה, הזוגות מסכימים באמצעות עוה"ד שלהם כי הם לא יפנו לערכאה משפטית במסגרת הליך של גירושין בשיתוף פעולה, כי אם רק לצורך אישור ההסכם שנכתב. אין כאן כל הסתרה של מידע באמצעות הליך זה או שיהיה קיים חשש שההליך ייכשל. קיים חיסיון מוחלט, על כל מה שנאמר בדיונים, ושם דבר שייאמר בדיון, לא יוכל לשמש כעדות בביהמ"ש. באופן זה, כאשר האווירה נינוחה יותר וקיים ביטחון מלא מול אנשי הצוות שאמונים על ההליך, ניתן יהיה למצוא את הפתרונות היצירתיים למשבר שאליו נקלעו בני הזוג.  היתרון הבולט הנוסף הוא, שאנשי הצוות שקשורים להליך של הגירושין שנערך בשיתוף פעולה, מעבירים מידע ביניהם ומתייעצים, כדי שיוכלו להגיע לפתרון האולטימטיבי עבור בני הזוג וילדיהם.

חתימה על הסכם גירושין בשיתוף פעולה אשר יעניק להסכם תוקף של פס"ד

יש לציין כי הזוג יתחייב לחתום על הסכם שיוגש לאישורו של ביהמ"ש לענייני משפחה או לבית דין הרבני, מה שיעניק להסכם זה תוקף של פסק דין. לגבי הגט עצמו, יש לגשת לרבנות לאחר שהסכם זה יאושר. את הליך גירושין בשיתוף פעולה, ניתן יהיה לקיים לפני תביעה משפטית, או לאחר מכן, אבל אסור בכל תוקף לערוך הליך זה תוך כדי ההליך המשפטי. הליך זה של גירושין תוך שיתוף פעולה. למעשה הליך זה, הוא ברצונם המלא ובהסכמתם של בני הזוג, אך מצד  שני, כל צד רשאי להפסיק אותו מתי שיחפוץ ואז, בני הזוג יוכלו לפנות אל ביהמ"ש אבל הם לא יוכלו להיות מיוצגים ע"י אותם בעלי מקצוע שייצגו אותם בהליך זה.

למעשה, הליך של גירושין בשיתוף פעולה, מאפשרים לבני הזוג לשמור על יחסים תקינים, גם אם מדובר ע הליך שיכול לסייע גם לילדיהם וכן, שמירה על מסגרת משותפת וכבוד הדדי בין בני הזוג, גם לאחר שהם יתגרשו. יש לציין, כי זו עבדה מאוד ידועה, שגירושין, פוגעים בחוסן הכלכלי של בני הזוג. מאבקים משפטיים יכולים לגרום לתוצאות שלא תמיד תתאמנה לשני הצדדים. 

גירושין בשיתוף פעולה כי מי צריך מלחמות?

אם הזוג מחליט על מלחמות בבתי המשפט, זהו תהליך ארוך ומתיש ,שהוא הרבה יותר יקר, מאשר גירושין בשיתוף פעולה. רבים מהזוגות נקלעו לקשיים כלכליים בגלל הוצאות רבות על ייצוג בבתי המשפט לענייני משפחה, בגלל קרב גירושין ארוך ומורט עצבים בהליך זה, בני הזוג יכולים לדאוג לזכויותיהם, דואגים לחלק שווה בשווה את הנכס  המשותף שלהם, להסדיר את המשמורת על הילדים , הסדרי הראייה, דמי המזונות ועוד. היתרון הבולט הנוסף הוא, שאין צורך להיצמד להוראות של חוק יחסי הממון, כך שבני הזוג, יוכלו לקבל בעצמם החלטות שיוכלו להקל עליהם לאחר הגירושין.

על בני הזוג לבדוק לגבי העלות של הליך גירושין בשיתוף פעולה, מול הגוף העוסק בהליך זה. מדובר על הליך שנעשה מתוך בחירה. לרוב בני הזוג מבינים כי באמצעות הליך זה הם יתגרשו בדרכי שלום, מבלי לערב את בתי המשפט או את בתי הדין הרבניים. יש לציין, כי קיימת האפשרות לניהול של משא ומתן, באמצעות עו"ד אשר ייצג את שני הצדדים, כך שהוא יוכל להסביר לכל אחד מבני הזוג את המצב החוקי ואת האפשרויות השונות של הצד האחר.

שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

מאמרים נוספים

הסכם גירושין ותנאיו

בני זוג רבים המחליטים להתגרש מוצאים עצמם בשלב כזה או אחר של הליך הגירושין עורכים הסכם גירושין המכיל תנאים שונים החיוניים להסדר ענייני הגירושין. הסכם

לקריאה »