גישור משפחתי – הליך שמסתיים על מי מנוחות

הליך הגירושין, לא חייב להסתיים  במלחמות ואמוציות גבוהות. אם קיים סכסוך משפחתי, הדרך המומלצת ביותר לפתור אותו, היא באמצעות גישור משפחתי. הכישורים והניסיון של המגשרים, מקנים להם כלים חיוניים, כך שהם יודעים לגשת לנושאים כאובים וטעונים בדרכים שיכולות לספק פתרונות שישביעו את רצון הצדים שמעורבים בסכסוך המשפחתי. ניתן למעשה לסיים מחלוקות משפחתיות באופן מתורבת והולם, ולחסוך כסף רב על הוצאות משפטיות גבוהות. ההליך המשפטי, עשוי לקחת שנים, עקב דחיות, פגרות ועומס של תיקים בביהמ"ש לענייני משפחה או בביה"ד הרבניים.

 למעשה, ההליך הנקרא גישור משפחתי, רואה את היום שלאחר הגירושין וניתן להגיע להסכמות אשר ישביעו את רצון הצדדים המעורבים בסכסוך. הליך הגישור שמסתיים בדרך טובה, יכול לאפשר לשני הצדדים, להמשיך כל אחד בדרכו ולהורים, לקיים מערכת הורות משותפת שדואגת לטובת הילדים וליחסים בריאים ותקינים עם הוריהם. על מנת שהליך הגישור ירקום עור וגידים, יש להתחיל בפגישת היכרות שהמגשר יסביר לצדדים על כל ההליך. המגשר יצטרך לענות על שאלות הצדדים ובכך, אף יזכה באמונם, מה שיהוה את הצעד הראשון לפני ההליך עצמו, מה שיאפשר להמשיך ולצאת לדרך טובה יותר של הצדדים.

גישור משפחתי – המגשר שומר על ניטרליות ומסייע לתקשורת טובה בין הצדדים

המגשר לא ינסה להגיע לשלום בית בין הצדדים שנמצאים בסכסוך. המגשר חייב לשמור על ניטרליות, שהוא מסייע בתקשורת ברורה. הניסיונות של המגשר בין בני הזוג, עשוי להיות מורכב   ולכן, מגשר יכול להיות מכריע בעריכת הסכם גירושין אשר באמצעות  גישור משפחתי, ניתן יהיה להגיע לתוצאות משביעות רצון בקרב הצדדים. גם בוויכוח סוער, המגשר ירגיע את הצדדים, על מנת שניתן יהיה לפתור את הבעיות או הסוגיות בסכסוך בדרך תרבותית ומקובלת.

יש לבחור בהליך של גישור משפחתי, באמצעות פנייה אל מגשר מוסמך שהוא עורך דין המתמחה בדיני משפחה ובגירושין בפרט. בניגוד להליך שמתנהל מטעם בית המשפט ביחידות הסיוע ובאמצעות פגישות מהו"ת, את בגישור ניתן יהיה לנהל בשעות הנוחות לצדדים. הגישור , מתחיל בשיחה מקדימה של המגשר עם הצדדים שמעורבים בסכסוך הגירושין, כך שאם ישנן אי אילו שאלות, המגשר יענה עליהן ואף יסביר, כיצד מתנהל ההליך ומה המשמעות המשפטית של הליך זה.

 חיסכון משמעותי בהוצאות באמצעות הסכם גירושין אשר יושג בגישור משפחתי

היום כולם יודעים כמה עולה הליך משפטי בבתי המשפט וכמה עולות אגרות ושכ"ט של עורכי דין, זמנים ארוכים בין הדיונים שעשויים לארוך שנים. המצב הכלכלי היום לא מאפשר את ההוצאות הללו ולכן, רבים מהזוגות המסוכסכים, מעדיפים ללכת להליך של גישור משפחתי, מה שעדיף להם על הליכים ומלחמות בבתי המשפט. הליך של הגישור, עולה הרבה פחות מאשר הליך משפטי והוא משתלם הן כלכלית והן לטובת הזוג והילדים שימשיכו להישאר ביחסים טובים, מה שימנע ניכור הורי של הילדים או חלק מהם.

 במסגרת ההליך של גישור משפחתי, אם גם אחים שנקלעו לסכסוך, הורים עם ילדיהם, מחלוקת בגין ירושה ועוד. בכל מקרה של סכסוכים במשפחה, יש לפנות למגשר שמתמחה בגישור בכל הקשור לסכסוכי משפחה. חבל להרוס יחסים של שנים, במיוחד כאשר מדובר על קשר דם שיכול להשפיע על שאר הצאצאים במשפחה.ישנם נושאים רבים וחשובים שעליהם מדבר המגשר ומנסה למצוא פתרון יעיל לצדדים. למשל אם מדובר על סכסוך גירושין בין בני זוג, הנושאים יהיו:  גידול הילדים, כאשר הם ימשיכו לגדל את ילדיהם גם לאחר הפרידה ביניהם. כך שהמגשר ימצא כיצד ניתן יהיה לבנות את השותפות החדשה בין ההורים, לאחר שיחתמו על הסכם הגירושין. למשל המגשר ידון עם הצדדים, לגבי אופי חינוך ילדיהם המשותפים, הקשר עם המשפחה המורחבת, טיפול בכל הקשור לנושא של בריאות הילדים, זמני שהייה או הסדרי ראייה יותר נכון, במשך השבוע, בסופי שבוע ובחגים. יש לציין, כי המציאות הכלכלית של זוג שמתגרש תהיה שונה לחלוטין ממה שהיה נהוג קודם לפרידה. כך גם לגבי המזונות שיש לשלם על הילדים. ישנם כמה טיפים אשר מומלץ להיעזר בהם לפני שתחליטו להגיע להליך כגון גישור משפחתי. למשל, יש להגיע לישיבת הגישור עם מסמכים הכוללים: דפי הוצאות של אחזקת הבית כמו שכר דירה, משכנתא, הוצאות בגין חינוך הילדים, טיפולים מיוחדים וכדומה. יש להגיע גם עם פירוט ההכנסות של שני הצדדים, כמו תלושי שכר, תכניות חיסכון במידה ויש. יש לפרט גם את מה שכוללת תכולת הדירה או הבית שבו התגוררו הזוג, מידע לגבי הרכבים וכן, מומלץ להגיע עם החלטה מגובשת בדבר הסדרי ראייה ומשמורת הילדים.

 למי מתאים הליך של גישור משפחתי?

הליך גישור משפחתי, מתאים לכל זוג אשר החליט לסיים את הנישואין ביניהם ומעוניין להתגרש בצורה נאותה, בטוחה ומבוקרת. להליך הגישור המשפחתי ישנה מטרה שהיא, להשאיר את הנישואין מאחוריו, לפתוח דף חדש בחייו ולהמשיך הלאה. יש לציין, כי לא כל סכסוך גירושין עשוי להיפתר באמצעות הגישור, היות והליך זה מלווה ברגשות עזים והכעס הרב בין בני הזוג, יכול רק להעיב על האווירה של הגישור בעת ניהול משא ומתן. הליך זה, מתאים גם לסכסוכים משפחתיים בין הורים לילדיהם הבוגרים, בין אחים בוגרים וכדומה.

האם הליך הגישור עשוי לשמש כראייה בבית המשפט נגד אחד הצדדים?

כמובן שלא, היות והחוק וכן, התקנות קובעים כי שני הצדדים שמעורבים בסכסוך, מתחייבים, שלא למסור לביהמ"ש דברים שנאמרו בהליך של גישור משפחתי. אסור להם להציג מסמך, בכל עניין אם במישרין ואם בעקיפין. המגשר חייב בחיסיון ולכן אי אפשר להזמין אותו לעדות, או לדווח על הנעשה בגישור אם הגישור לא הסתיים בהסכם גירושין.  במידה והזוג יהיה מעוניין בהפסקת הגישור, הוא יוכל לעשות כן ולהמשיך את ההליך במסגרת ביהמ"ש לענייני משפחה או באמצעות ביה"ד הרבני.

 המגשר יוביל להסכם גירושין אשר יהיה מקובל על הצדדים וישרת את האינטרסים שלהם. על המגשר להקפיד על ניסוח כוונותיהם של שני הצדדים ולוודא, כי הם אכן מבינים אותו. על המגשר המשפחתי, לדאוג להסכם גירושין מאוזן ולהבהיר לצדדים את כוחו המחייב. כמו כן, עליו להעביר את ההסכם לשני הצדדים, כך שיוכלו לקרוא אותו ולהתעמק בו. הצדדים יכולים להתייעץ עם עורך דין מטעמם, על מנת שיוכל לבדוק כי לא קיים שום נזק לרעתם בכתיבת הסכם זה.

מה מומלץ לדעת לפני שתמצאו מגשר משפחתי?

בישראל אין חוק המורה על מגשרים להיות בעלי השכלה משפטית, כך שזו סיבה טובה יותר, למצוא מגשר שהוא גם עורך דין.אם מדובר בסכסוך משפחתי, עליכם למצוא מגשר משפחתי שהוא גם עו"ד לדיני משפחה ומוסמך בגישור מסג זה. שימו לב, כי זה אחרת מאשר המגשר יעסוק רק בגישור, כאשר קיימת האפשרות לשכור את שירותיו של מגשר שהוא אף עו"ד בתחום המדובר. יש להוסיף, כי הליך גישור בגירושין, אינו דומה להליך גישור רגיל בתחומים אחרים, היות והליך זה של גישור, צריך בסופו של דבר להוביל להסכם גירושין שיקבל תוקף רשמי בבית המשפט, כך שדינו הוא כדין פסק דין. הסכם הגירושין, מהווה מסמך משפטי לכל דבר ועניין, והוא מורכב ומחייב ונוגע למגוון נושאים שהם בעלי השלכות מרחיקות לכת על בני הזוג שחותמים על הסכם זה.

גיבוש של הסכם הגירושין מהווה לעורך הדין מלאכה מורכבת וכדי שיהיה לסכם תוקף מחייב שכמובן יאושר בערכאה שיפוטית, יש לתת את המלאכה לידיו של מגשר שהוא עו"ד הבקיא בדיני משפחה וגירושין בפרט.

שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

מאמרים נוספים

הסכם גירושין ותנאיו

בני זוג רבים המחליטים להתגרש מוצאים עצמם בשלב כזה או אחר של הליך הגירושין עורכים הסכם גירושין המכיל תנאים שונים החיוניים להסדר ענייני הגירושין. הסכם

לקריאה »